Jeśli prowadzisz działalność i odprowadzasz legalnie podatki, masz prawo do pomniejszenia podstawy opodatkowania. Podatek dochodowy, podatek liniowy dają możliwość odliczenia wydatków, które przedsiębiorstwo ponosi na poczet uzyskania przychodu lub w celu utrzymania źródła dochodu. Należy jednak wyraźnie zaznaczyć, że nie wszystkie wydatki, które wydają się kosztami wliczonymi w utrzymanie przedsiębiorstwa i przychodu, mogą zostać odliczone.
Gdzie szukać informacji o wydatkach?
Listę wydatków reguluje artykuł 23 ustawy. Co istotne, dokument nie zawiera listy z wydatkami, które można odliczyć, a listę z wydatkami, które nie podlegają odliczeniu. W przypadku jakichkolwiek wątpliwości warto zasięgnąć opinii u doradcy podatkowego, u księgowej lub w takiego typu artykułach poradnikowych ze specjalistycznych portali – https://kapitalni.org/pl/artykuly/koszty-uzyskania-przychodu-co-to-jest-i-jak-je-liczyc. Należy również podkreślić, że podatki zmieniają się z roku na rok, dlatego należy aktualizować na bieżąco dane, gdyż może to spowodować pewne nieścisłości i nieprawidłowości w rozliczeniach, a te z pewnością będą wymagały stosownej korekty.
Co zazwyczaj odliczamy?
Wśród wielu wydatków, które przyczyniają się do uzyskania przychodu lub dla zapewnienia dotychczasowego źródła przychodu, zazwyczaj odlicza się następujące elementy:
– wydatki na utrzymanie lokalu, w tym również sprzątanie,
– wyposażenie lokalu,
– sprzęt niezbędny do funkcjonowania biura, w tym komputer, drukarka, laptop, telefon,
– samochód i jego utrzymanie,
– księgowość,
– pensje dla pracowników,
– marketing i reklama,
– kursy i szkolenia pracowników,
– amortyzacja środków trwałych,
– leasing samochodów do wartości 150 000 lub w przypadku auta elektronicznego 225 000.
Czego nie można odliczyć?
Artykuł 23 ustawy wyróżnia długą listę wydatków, których odliczyć nie można. Tutaj warto wskazać na koszty na reprezentację, odsetki z tytułu zadłużeń podatkowych i budżetowych, pożyczki, wierzytelności, raty. Wszelkie wydatki prywatne, które nie mają żadnego powiązania z prowadzoną działalnością, z pewnością zostaną odrzucone.
Każde wydatki należy odpowiednio udokumentować. Tylko w takiej sytuacji koszty uzyskania przychodu można pomniejszyć o znaczącą kwotę.